مرکز فیزیوتراپی و فیزیوتراپی در آب پرند

فیزیوتراپی در آب ( آبدرمانی )

پست الکترونیک
تلفن تماس
نشانی

مشهد – پیروزی 33/3
کوثر جنوبی 4

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه
از ساعت 8 الی 21

فیزیوتراپی در آب

آبدرمانی ( هیدروتراپی ) انجام تمرینات درمانی در محیط آب و استفاده از ویژگیهای مکانیکی، فیزیکی و دمایی آن جهت اجرای برنامه درمانی بیمار است و شامل تکنیکهای درمانی فیزیوتراپی مانند استفاده از تکنیکهای متحرک سازی مفصل، تکنیکهای آزاد سازی بافت، تمرینات مقاومتی جهت تقویت عضلات ورباط ها، تمرینات کششی برای انعطاف پذیری، تمرینات استقامتی  و تمرینات تعادلی می باشد.

امروزه متخصصین سلامت بطور روز افزون بر استفاده از آب، جهت تسهیل در حرکات درمانی تاکید  می کنند. حس بی وزنی ، سهولت حرکت به دلیل شناوری در آب، حس حمایت حاصل از فشار هیدروستاتیک و ویسکوزیته(خواص فیزیکی) آب و احساس آرامش و نشاط، بیماران را تشویق به انجام تمرینات داخل آب می کند.

بخش آبدرمانی انجمن فیزیوتراپی انگلستان (ATACP) از سال 2008 هیدروتراپی یا آبدرمانی را فیزیوتراپی در آب  (Aquatic physiotherapy) نامید. ما هم به دو دلیل از این واژه استفاده می کنیم:

♦ برای همگامی با یک اقدام بین المللی

♦ برای حمایت  و شناسایی واژه  فیزیوتراپی در مقابل مداخله گران در امر درمان

فیزیو تراپی در آب تمرکز زیادی روی حرکات درمانی دارد و شامل روشهای hands-on  (تماس با بیمار) نیز می باشد ،که بطور مجزا یا ترکیبی انجام می شود. از اهداف آن می توان   بهبود تعادل و هماهنگی، بهبودی وضعیت قلبی عروقی، استقامت عملکردی، باز آموزی راه رفتن و الگوهای نرمال حرکتی ، بهبودی گردش خون، افزایش اعتماد بنفس بیمار،  متحرک کردن مفصل و افزایش دامنه آن را نام برد.  از روشهای کششی یا سایر روشهای ریلاکس کردن غیر فعال جهت کاهش درد و اسپاسم عضلانی نیز در آب استفاده می شود. بیماران نرولوژیک مانند  MS  و CVA   به دلیل احساس توانمندی و استقلال بیشتر، تمایل بیشتری به انجام تمرینات در آب دارند. ایجاد آرامش و نشاط حاصله ، از آثار روانی مشکلاتشان می کاهد و روند بهبودی آنان راتسریع نموده ویا از سرعت پیشرفت بیماری می کاهد.

مرکز فیزیوتراپی و آب درمانی پرند

پس از ارزیابی دقیق بیمار و تعیین برنامه درمانی با شرایط و مشکلات ایشان، با بهره گیری از تجهیزات و توانایی های نیروهای متخصص مرکز، به بهبودی و درمان بیمار کمک خواهیم کرد.

درباره ماتماس با ما

چرا فیزیوتراپی در آب؟

تمرین درمانی درآب از زمان های خیلی دور به عنوان یک روش، برای درمان بیماران، روماتیسمی، ارتوپدی و نورولوژیکی استفاده شده است. فعالیت در آب تاثیر فیزیولوژی زیادی روی عملکرد انسان و تغییرات بیولوژیک مربوط به سلامت دارد.

به علت حالت تعلیق در هنگام راه رفتن داخل آب و عدم تماس پا با زمین، حرکات خم و راست شدن زانو و ران به راحتی انجام می گیرد و افزایش دامنه حرکتی بیشتری کسب خواهد شد.

برای سالمندان که درد ،اختلالات عضلانی _ اسکلتی، تعادل و یا راه رفتن مختل و  چاقی  مانع اجرا مناسب و درست تمرینات در خشکی می شود، محیط آب با کاهش،  فشار روی مفصل و  خطر افتادن و آسیب دیدگی، مناسب تر خواهد بود.

خواص فیزیکی آب همراه با تمرینات مناسب می تواند اختلالات فیزیولوژیکی، چون ضعف عضلانی، حس عمقی، تعادل، محدودیت دامنه حرکتی مفصل را بهبود ببخشد.

بعد از جراحی های ارتوپدی، آسیبهای ورزشی، بیمارهای قلبی – تنفسی، انجام تمرینات  سبب بهبودی گردش خون و بدنبال آن انتقال فاکتور های ترمیمی،باعث تسریع روند درمان به میزان قابل توجهی خواهد شد.

حرکت مفصلی که  رباط های آن آسیب دیده و عضلات نگهدارنده و کمک کننده حرکات آن، دچار ضعف می باشند، در خشکی و غلبه بر نیروی جاذبه مشکل خواهد بود. و نیز  ترس از درد و افتادن به دلیل وزن انداختن روی مفصل و اندام آسیب دیده ، مانع پشرفت مسیر درمان خواهد شد.

فیزیوتراپی در آب می تواند در کنار برنامه تمرینی در خشکی یک مکمل در نظرگرفته شود چرا که گاهی ویژگی های فیزیکی آب برای افزایش عملکرد مورد نیاز خواهد بود و کاهش بار روی مفاصل که آسیب دیده اند با انجام تمرینات داخل آب میسر خواهد بود.

در بیمارانی که مبتلا به دردهای مزمن  هستند ، به علت  سالها درگیری  با آن که ناتوانی های زیادی برای آنها بوجود آورده و  دچار افسردگی شده اند، بسیار مفید خواهد بود.

بیماران نرولوژیک مانند MS، ضایعات نخاعی  و بیماران ( CVA )  که دچار سکته مغزی شده اند، تمایل بیشتری به انجام تمرینات در آب دارند.
آنها  احساس توانمندی و استقلال بیشتری می کنند و  ایجاد آرامش و نشاط حاصله، از آثار روانی مشکلاتشان می کاهد و روند بهبودی آنان راتسریع می نماید.

انجام تمرینات مناسب در دوران بارداری در آب، بی خطر و باعث آمادگی برای زایمان راحت، آموزش و اصلاح راه رفتن می شود.

فـیـزیـوتـراپـی هـنـر دست هاست

مرکز فیزیوتراپی و آب درمانی پرند در زمینه های مختلف تخصصی آماده ارائه خدمات به شما همشهریان عزیز می باشد.

درباره ماتماس با ما
ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 الی 21

نشانی

مشهد – پیروزی 33/3 – کوثر جنوبی 4

تلفن تماس
پست الکترونیک